Transmetuar më 28-12-2022, 23:31

Nga një zemër derri që transplantohet me sukses te një njeri, deri te aftësia për të ridrejtuar një asteroid në një rrugë përplasjeje me Tokën, ka pasur të gjitha llojet e zbulimeve të çuditshme dhe të mrekullueshme shkencore në vitin 2022. Ato përfshijnë gjenomin njerëzor të hartuar më në fund pas dy dekadash, zbulimin e dinosaurit më të vjetër të njohur të Afrikës dhe lëshimin e imazhit të parë ndonjëherë të një vrime të zezë supermasive në zemër të galaktikës sonë Rruga e Qumështit. Kishte gjithashtu zbulimin alarmues se mikroplastika është kudo – duke përfshirë edhe ne – dhe imazhet e para të shumëpritura nga teleskopi hapësinor më i fuqishëm në botë James Webb, i cili do të shikojë përsëri në agimin e universit.

Transplantimi i organeve të derrit

Viti filloi me një zhurmë shkencërisht, kur vetëm një javë pas tij, një burrë që po vdiste u bë pacienti i parë në botë që mori një transplant zemre nga një derr i modifikuar gjenetikisht. I vuajtur nga sëmundja e zemrës, David Bennett iu nënshtrua procedurës eksperimentale 9-orëshe në Qendrën Mjekësore të Universitetit të Maryland në Baltimore. Kirurgët përdorën një zemër të marrë nga një derr që i ishte nënshtruar modifikimit të gjeneve për të bërë më pak gjasa që sistemi imunitar i trupit të tij të refuzonte organin. Bennett mbijetoi fillimisht, por gjendja e tij filloi të përkeqësohej dy muaj më vonë dhe ai ndërroi jetë në moshën 57-vjeçare. Ai kishte thënë se e dinte se procedura ishte ‘një e shtënë në errësirë’, por nuk ishte i përshtatshëm për një transplant njerëzor dhe do të kishte vdekur pa të. Pavarësisht asaj që ndodhi përfundimisht, mjekët megjithatë e quajtën procedurën një ‘ngjarje ujëmbledhëse’ për botën e mjekësisë.

Misioni i devijimit të asteroideve

Armageddon dhe Deep Impact mund të kenë qenë filma fatkeqësish të Hollivudit, por rezulton se shkenca pas tyre mund të mos ketë qenë aq e largët në fund të fundit. Kjo për shkak se në shtator, shkencëtarët arritën të ekzekutonin me sukses testin e parë të mbrojtjes planetare duke rrëzuar një asteroid paksa jashtë kursit. Misioni i Testit të Ridrejtimit të Dyfishtë të Asteroidit (DART) pa një anije kozmike të përplasej qëllimisht në Dimorphos, hënën e asteroidit në sistemin e dyfishtë të asteroideve të Didymos rreth 7 milionë milje (11 milionë km) nga Toka. Ishte testi i parë në botë i një teknike të zbutjes së ndikimit kinetik, duke përdorur një objekt për të devijuar një asteroid që nuk përbënte asnjë kërcënim për Tokën dhe duke modifikuar orbitën e saj. Para përplasjes, Dimorphos iu deshën afërsisht 11 orë e 55 minuta për të rrethuar partnerin e tij më të madh Didymos. Megjithatë, kjo u zvogëlua me 32 minuta në 11 orë e 23 minuta pas goditjes. Shpresa është se një ditë mund të funksionojë si një strategji për mbrojtjen e planetit tonë kundër kërcënimeve të ardhshme nga hapësira, nëse kërkohet.

Zbulohet fosili më i vjetër i dinosaurit në Afrikë

Në verë, dinofilët u trajtuan me ngazëllimin e një zbulimi të jashtëzakonshëm, pasi paleontologët zbuluan dinosaurin më të vjetër të gjetur ndonjëherë në Afrikë. Krijesa, e quajtur Mbiresaurus raathi, ishte rreth gjashtë këmbë e gjatë, peshonte diku nga 20-65 kilogramë dhe endej Zimbabve 230 milionë vjet më parë. Analiza e fosileve zbuloi se ishte një specie sauropodomorfi, një i afërm i sauropodit, i cili ecte me katër këmbë, kishte dhëmbë të dhëmbëzuar dhe një qafë dhe bisht të gjatë. Një dinozaur me qafë të gjatë me dhëmbë të dhëmbëzuar dhe një bisht të gjatë bredh në Zimbabve 230 milionë vjet më parë, zbulon analiza e re fosile Skeleti u zbulua gjatë dy ekspeditave, në 2017 dhe 2019, në Luginën e Zambezit.

Mamuthi më i kompletuar i leshtë

Duket paksa si një elefant i vogël i mumifikuar, por kjo krijesë më poshtë është në fakt një foshnjë vigan jashtëzakonisht i ruajtur që ka jetuar më shumë se 30,000 vjet më parë. Ai u zbulua nga minatorët e arit në Yukon, Kanada, në qershor. Qeveria e Yukon tha se ishte "mamuti më i plotë i mumifikuar i gjetur në Amerikën e Veriut" dhe vetëm gjetja e dytë e tillë në botë. Viçi, i quajtur ‘Nun cho ga’, që do të thotë ‘kafshë e madhe foshnjë’ në gjuhën Hän, ishte ngrirë në permafrost, duke rezultuar në mumifikimin e mbetjeve të tij. Imazhet tregojnë lëkurën e saj ende të paprekur me copa qimesh të ngjitura pas trupit. Një analizë e mëtejshme zbuloi se viçi është femër dhe jetonte përkrah kuajve të egër, luanëve të shpellës dhe bizonëve gjigantë stepë që dikur bredhin në Yukon mijëra vjet më parë.

Qelizat e trurit të rritura në laborator mësojnë të luajnë lojëra video

Video-loja klasike e pingpongut Pong ishte novator dhe jashtëzakonisht e popullarizuar kur u publikua në 1972. Shpejt përpara 50 vjet, dhe loja është zotëruar nga diçka të gjithë së bashku më të jashtëzakonshme. Kjo për shkak se qelizat e trurit të njeriut të rritura në një laborator janë treguar të jenë në gjendje të lëvizin një vozis vertikalisht nëpër një ekran për të goditur topin. Studiuesit nga kompania fillestare me bazë në Melburn, Cortical Labs, vërtetuan për herë të parë se 800,000 qeliza të trurit mund të kryejnë detyra të drejtuara nga qëllimi – në këtë rast, Pong. Gjetjet sugjerojnë se edhe qelizat e trurit në një pjatë Petri mund të shfaqin inteligjencë të natyrshme, duke modifikuar sjelljen e tyre me kalimin e kohës.

Mikroplastika është kudo, përfshirë edhe tek ne

Plazhi i mbetjeve plastike dhe ndikimi i tyre në mjedis ka ardhur në fokus gjithnjë e më të mprehtë kohët e fundit. Në veçanti, shkencëtarët kanë studiuar mikroplastikën – copa të vogla plastike me diametër më të vogël se 0,2 inç (5 mm) – dhe ku janë zbuluar, duke përfshirë deri në Antarktidë. Në mënyrë alarmante, ato janë gjetur edhe brenda nesh pasi shkencëtarët i zbuluan ato në gjakun e njeriut për herë të parë. Studiuesit në Holandë morën mostra gjaku nga 22 donatorë anonimë të rritur të shëndetshëm dhe i analizuan ato për grimca të vogla deri në 0.00002 inç. Ata zbuluan se 17 nga 22 vullnetarët (77.2 për qind) kishin mikroplastikë në gjakun e tyre – një gjetje e përshkruar si “jashtëzakonisht shqetësuese”. Mikroplastika u zbulua gjithashtu në mushkëritë e gjalla të njeriut për herë të parë këtë vit – duke dëshmuar se ne po i thithim ato nga ajri. Studiuesit nga Universiteti i Hull dhe Shkolla Mjekësore Hull York gjetën mikroplastikë në pjesën më të thellë të mushkërive. Kjo më parë mendohej të ishte e pamundur, për shkak të ngushtësisë së rrugëve të frymëmarrjes. Nuk dihet se çfarë ndikimi kanë mikroplastika në trupin e njeriut, por kërkimet në vitin 2023 dhe më tej po vazhdojnë me zell për të zbuluar.

Imazhet e para të super teleskopit të ri hapësinor

Kishte shumë emocione gjatë verës pasi teleskopi i ri hapësinor i NASA-s me vlerë 10 miliardë dollarë (7.4 miliardë £) më në fund dërgoi imazhet e tij të para të universit të hershëm. Adhuruesit e astronomisë u trajtuan me imazhe verbuese, të paprecedentë të një ‘çerdheje yjore’, yllit që po vdes të mbuluar nga pluhuri dhe një ‘valle kozmike’ midis një grupi galaktikash. Të përshëndetur si ‘agimi i një epoke të re në astronomi’, ato u morën nga James Webb – një pasardhës i observatorit të famshëm Hubble – dhe u lëshuan nga NASA në korrik. Ai i dha fund muajve të pritjes dhe pritjeve të ethshme, ndërsa njerëzit anembanë globit u trajtuan me grupin e parë të një thesari imazhesh që do të kulmojnë në vështrimin më të hershëm ndonjëherë në agimin e universit. Aftësitë infra të kuqe të Webb-it nënkuptojnë se ai mund të ‘shohë pas në kohë’ brenda 100-200 milionë viteve të Big Bengut, duke e lejuar atë të shkrep foto të yjeve të parë që shkëlqejnë në univers më shumë se 13.5 miliardë vjet më parë.

Gjenomi njerëzor më në fund është KOMPLETUAR

U deshën dy dekada, por në vitin 2022 gjenomi njerëzor u hartua më në fund në tërësinë e tij. Në prill, studiuesit publikuan një sekuencë pa boshllëqe prej afërsisht 3 miliardë bazash (ose ‘shkronja’) të ADN-së së një personi të vetëm, 20 vjet pas prodhimit të draftit të parë. Ata thanë se një sekuencë e plotë, pa boshllëqe të bazave në ADN-në tonë ishte kritike për të kuptuar variacionin gjenomik të njeriut dhe kontributet gjenetike në sëmundje të caktuara. Përveç implikimeve mjekësore, një gjenom i plotë gjithashtu ndihmon për t’iu përgjigjur pyetjes se çfarë na bën dukshëm njerëzorë. Disa nga gjenet që ishin boshllëqe në gjenomin origjinal mendohet se janë jashtëzakonisht të rëndësishme për të ndihmuar në krijimin e një truri më të madh te njerëzit në krahasim me majmunët e tjerë, sugjeruan studiuesit. Puna u krye nga konsorciumi Telomere to Telomere (T2T), i cili përfshinte studiues në Institutin Kombëtar të Kërkimit të Gjenomit Njerëzor (NHGRI); Universiteti i Kalifornisë, Santa Cruz (UCSC); dhe Universiteti i Uashingtonit, Seattle. Gjenomi i sapopërfunduar, i quajtur T2T-CHM13, tani është i aksesueshëm përmes shfletuesit online të Genomes UCSC.

Astronomët zbulojnë imazhin e parë të Shigjetarit A*

Në një të parë historike, astronomët zbuluan në maj se si kishin kapur një imazh të jashtëzakonshëm të një vrime të zezë supermasive në zemër të galaktikës sonë Rruga e Qumështit. Për shkak të distancës së tij nga ne, ekspertët thanë se ai duket në të njëjtën madhësi në qiell si një donut në hënë. Ajo erdhi pak më shumë se tre vjet pasi të njëjtët astronomë zbuluan fotografinë e parë ndonjëherë të një vrime të zezë. Dy vrimat e zeza kanë ngjashmëri të habitshme, pavarësisht faktit se Shigjetari A* është 2000 herë më i vogël se Messier 87, i cili ndodhet në një galaktikë të largët 55 milionë vite dritë larg. Në një varg konferencash të shumëpritura për shtyp të mbajtura njëkohësisht në të gjithë botën, ekipi që qëndron pas Teleskopit të Horizontit të Ngjarjeve ndau gjetjet e tij pasi ngacmoi një ‘zbulim novator të galaktikës së Rrugës së Qumështit’. Ndërsa shpalli imazhin e ri, Feryal Ozel i Universitetit të Arizonës e quajti vrimën e zezë "gjiganti i butë në qendër të galaktikës sonë".

Më shumë gëzim për fansat e dinosaurëve!

Në prill, paleontologët zbuluan se kishin zbuluar mbetjet e para të fosilizuara ndonjëherë të një dinosauri që u vra në ditën kur një asteroid masiv goditi Tokën 66 milionë vjet më parë. Këmba e një Thescelosaurus – një barngrënës i vogël – u zbulua së bashku me një fragment të shkëmbit hapësinor të gjerë shtatë milje që e vrau atë. Ekspertët besojnë se gjymtyra, e kompletuar me lëkurë, ka të ngjarë të jetë ‘shqyer’ kur asteroidi Chicxulub goditi, dhe më pas u varros në mbeturinat e rënë në ditën e përplasjes. Këmba e fosilizuar u zbulua së bashku me një seri gjetjesh të jashtëzakonshme në vendin e fosileve Tanis në shtetin amerikan të Dakotës së Veriut, i njohur si ‘Formimi i Përroit të Ferrit’. Vendi, i cili u zbulua për herë të parë në vitin 2008, është i jashtëzakonshëm sepse duket se regjistron ngjarjet nga minutat e para deri në disa orë pas goditjes së asteroidit Chicxulub në detaje ekstreme. Paleontologët thanë se ishte zbulimi i parë i një viktime dinosauri nga goditja e famshme e asteroidit, e cila la një krater me ndikim 93 milje të gjerë në atë që sot është Gjiri i Meksikës. Ata gjithashtu thanë se besonin se kishin zbuluar një fragment të vogël nga shkëmbi hapësinor që i dha fund epokës së dinosaurëve dhe çoi në rritjen e gjitarëve. Paleontologu i Universitetit të Mançesterit, Robert DePalma, i cili bëri zbulimet, tha se ato mund të ofrojnë dëshminë e parë fizike që dinozaurët u vranë nga një goditje asteroidi në fund të periudhës Kretake.