Transmetuar më 05-01-2024, 14:16

Disa vende po vënë baste të guximshme dhe të rrezikshme për rritjen e tyre ekonomike

Foto: Tre duar që mbajnë secila një tenxhere me bimë. Çdo tenxhere ka një filiz që rrit një shigjetë trendi lart. Imazhi: Vincent Kilbride

Nga The Economist, edicioni printuar 6 janar 2024, përktheu dhe redaktoi noa.al 

Politikanët dhe politikëbërësit në të gjithë botën ndajnë një shqetësim: si t’i bëjnë vendet e tyre më të pasura.

Problemi është se rruga drejt prosperitetit duket gjithnjë e më e frikshme.

Ekonomia globale po ndryshon, pasi teknologjitë e reja, të gjelbra po shtohen dhe marrëdhëniet tregtare fragmentohen.

Në vendet që tashmë janë të pasura, pas dekadash retorike të tregut të lirë, shteti është rikthyer me ndikim të madh. Qeveritë po shpenzojnë qindra miliarda në mjete për industritë që ato i konsiderojnë të rëndësishme dhe strategjike.

Përballë kësaj, idetë e shumë vendeve në zhvillim për rritje janë jashtëzakonisht ambicioze. India dhe Indonezia shpresojnë të bëhen vende me të ardhura të larta brenda 25 viteve.

Muhamed bin Salman, princi i kurorës së Arabisë Saudite, dëshiron të diversifikojë dhe zhvillojë ekonominë e saj po aq shpejt.

Plane të tilla janë më ndikuese sesa shumë strategji zhvillimi të dikurshme. Por ato përmbajnë gjithashtu gracka.

Në shumë mënyra, bota në zhvillim po zgjedh të mbështetet në globalizimin. Indonezia dëshiron një rol më të madh në zinxhirët e furnizimit të gjelbër. Ajo kërkon të bëjë gjithçka, duke filluar nga rafinimi i nikelit, deri te ndërtimi i automjeteve elektrike.

Po ashtu dëshiron të eksportojë produktet e gatshme në pjesën tjetër të botës.

Vendet e Gjirit dëshirojnë të bëhen shtëpi tërheqëse për biznesin global dhe po hapen ndaj flukseve të njerëzve, ngarkesave dhe parave.

Narendra Modi e parashikon Indinë si një prodhues të teknologjisë së lartë për botën, duke prodhuar mikroçipe dhe smartfonë.

Ky është një ndryshim i mirëpritur. Më pak se 50 vjet më parë India shpresonte të rritej duke u mbyllur nga ekonomia globale. Doli të ishte një qasje që dështoi keq. Disa ende sugjerojnë se kërkesa e brendshme e Indisë mund të sjellë rritjen e saj.

Por shërbimi i tregjeve të huaja luan një rol jetik në zhvillim. Ajo i mban firmat të ndershme, duke i detyruar ato të konkurrojnë në tregje që qeveritë e tyre nuk i kontrollojnë. Kjo i lejon të arrijnë shkallën më të lartë të mundshme. Dhe klientët e huaj mund t’u mësojnë firmave se si t’u shërbejnë atyre më mirë. Në Azinë Lindore, performanca e eksporteve ishte gjithashtu një matës i dobishëm për politikëbërësit, sepse zbuloi se cilat industri meritonin mbështetjen e tyre të vazhdueshme.

Megjithatë, strategjitë e sotme të zhvillimit përmbajnë gjithashtu rreziqe. Në shumë vende, qeveritë po rrezikojnë të shtrembërojnë ekonominë në emër të edukimit të saj. Sulmi i politikës industriale të Arabisë Saudite, kryesisht i disbursuar me mjete nga Fondi i Investimeve Publike, tejkalon shpenzimet edhe të Aktit të Reduktimit të Inflacionit të Amerikës.

Në mënyrë që të ndihmojë eksportuesit të rriten, India po kërkon të nxisë prodhuesit e saj të teknologjisë së lartë përmes ndaljes së tarifave dhe subvencioneve. Basti i gjithanshëm i Indonezisë për nikelin e lë atë në mënyrë të rrezikshme të ekspozuar, nëse mbizotërojnë kimikatet e tjera të baterive.

Zelli i ri i botës së pasur për proteksionizëm mund ta bëjë joshëse për vendet më të varfra të ndjekin shembullin. Megjithatë, vërshimet e parave të gatshme nga konkurrenca e huaj e bëjnë të pamundur të dihet nëse lojërat e zhvillimit të qeverisë po japin rezultat. Një bast për një teknologji mund të shkojë keq nëse shfaqen të tjera.

Pjesë të botës në zhvillim kanë paguar shtrenjtë për të mësuar këto mësime më parë. Për shumicën e viteve 1960, politikëbërësit e Afrikës kishin të njëjtat ide si ato të Azisë Lindore, dhe kontinenti u rrit po aq shpejt, derisa zgjedhja e kampionëve të gabuar e la atë të zhdukej midis 1975 dhe 1985. Është rajoni më i varfër në botë sot.

Zgjedhja e fituesve është gjithashtu më e vështirë se 60 vjet më parë. Pastaj zgjedhja ishte se cila formë e prodhimit të promovohej. Forca punëtore e lirë dhe e bollshme u dha vendeve të varfra një avantazh. Prodhimi ishte i vetmi sektor në të cilin vendet e varfra u bënë më të mira më shpejt se vendet e pasura.

Sot, megjithatë, fabrikat janë bërë më intensive në kapital. Megjithëse prodhimi ende ofron një mënyrë për të rritur produktivitetin e një vendi, është më pak e sigurt që të bëhet avantazhi krahasues i një vendi të varfër. Kjo e bën edhe më të vështirë për politikëbërësit të dallojnë një industri të mirë që ata të vendosin bastet e tyre. Në vend që të luanin kumar me paratë e publikut, do të ishte më mirë t’i mbanin jashtë tryezës.

Në fund të fundit, ka shumë gjëra të tjera të vlefshme për t’i shpenzuar. Shteti ka një rol jetik në ofrimin e të mirave publike duke investuar në infrastrukturë për të bashkuar rajonet ose edukim për të rritur aftësitë e punëtorëve. Kjo mund të favorizojë ende disa industri mbi të tjerat. Por nëse ekonomitë qëndrojnë të hapura, atëherë ato të paktën do të përjetojnë disiplinat dhe përfitimet e tregtisë.

Vizioni 2050

Aksionet janë të larta. Bota në zhvillim është shtëpia e mbi 6 miliardë njerëzve dhe disa prej demokracive më të brishta. Marrja e vendikeve të gabuara për rritjen ekonomike do t’i mbante këto vende më të varfëra për më gjatë. Kjo do të ishte jo vetëm një tragjedi njerëzore, por edhe një burim potencial i paqëndrueshmërisë politike. Për ta shmangur atë, bota në zhvillim duhet të jetë e guximshme dhe t’i rezistojë dëshirës për të ndërtuar mure rreth vetes. ■

Bashkohu me kanalin e NOA WhatsApp për lajmet më të fundit direkt në celularin tënd